ANOUK SMIT
  • THUIS
  • TEKST
    • film
    • toneel
    • proza
    • beschouwend
  • CV
  • CONTACT

The Clawhammer (By Reason of Insanity)

15/1/2017

 
DARKNESS

The sound of breathing: slow, deep.

INT. ABANDONED FACTORY HALL - NIGHT

​Fearful eyes, extremely focused, trying to see in the dark. Sweat on the upper lip. A WOMAN (39) in a smudged, yellow summer dress is moving along a wall of a dark factory hall, hands touching the concrete for support. Hair wet with sweat. Her breathing is heavy, but she tries to be very, very still...
Suddenly a loud sound.

She freezes; where did it come from? Behind her? In front of her? Again: metal on metal, a hammering echoes in the hall.

​In panic, her breath runs wild. With bulging eyes she looks around from under her black hair, plastered on her forehead with sweat. Where to hide?
MAN’S VOICE (O.S.)
(in rage)
Celia!
Read the entire scene >>

Read More

Mr. Prosecutor (By Reason of Insanity)

14/1/2017

 
INT. COURTHOUSE - EVENING
​
CASPAR (41), a sharp looking, energetic man, is moving through the courthouse building. He is clearly in a hurry to leave, putting his coat on while walking, clumsy with his briefcase and folders and now his phone also rings. He tries to answer it, a folder falls, he mutters.
CASPAR
Prosecutor’s office, Caspar Veilleux.
​When he hears who it is, his expression goes cold.   Read the entire scene >>

Read More

Handshake with a Murderer (By Reason of Insanity)

13/1/2017

 
EXT. PSYCHIATRIC PRISON - DAY

The clinic. Woods around it, cars in all colors and shapes parked on the lot in front of it. The trees sprout, a breeze, it is the spring.

A small, red car turns into the driveway and parks. ANNETTE (24), a fresh looking, short cut blond, young woman in jeans and sporty hoody gets out and walks up to the front entrance. Purse on her shoulder, filer under her arm.
​She pushes the buzzer at the gate.
BUZZER VOICE
Yes?

ANNETTE
Annette Rooseveld. Doctor Rooseveld.
I am the new ehm – I have an appoi-
​
BUZZER VOICE
Yes, come in Miss Rooseveld.
​The gate starts rolling aside slowly. Annette steps in. The gate closes behind her. In front of her a second gate, still closed. She is now locked in for a moment. Then, the second gate starts rolling aside. Relieved, Annette steps through, looking up at the building.   Read the entire scene >>

Read More

Jonge god

10/1/2017

 
​​EXT. TERRAS BLAUWE THEEHUIS - OCHTEND
​
Anastasya (52) zit in haar eentje op het terras als de andere drie verhit en bezweet aan komen lopen. Zij is niet in runners outfit, maar mooi aangekleed. Op het tafeltje twee lege glazen, van sap en muntthee.
Picture
NICOLIEN
Waar was jij?

ANASTASYA
Lekker gerend? Jammer dat ik niet mee kon doen.
Ik zag jullie voorbij komen.

DAPHNE
Dus jij stond vanochtend op en je dacht:
ik heb vandaag zin in een potje leedvermaak.

​NICOLIEN
Hm, volgens mij had ze zin in een potje van wat anders.
​Ze kijkt veelbetekenend naar de JONGE GOD (30) die het Blauwe Theehuis uit komt lopen, hij stopt net zijn portomonnee terug in zijn zak. Lees het hele fragment>>

Read More

tussenman

9/1/2017

 
INT. WEGRESTAURANT ‘T HANGIJZER - DAG - MUZAK
​

Vier gesmeerde boterhammen, keurig opgestapeld in een zakje, liggen aan de rand van een tafel. Ernaast een bord spaghetti á la carbonara. Spekjes glimmen tussen de slierten. Achter het bord zit JAN (52): een flinke man met een rond gezicht en een zachte oogopslag. Zijn haar is strak geknipt en grijs.
​

Hij zit aan een tafel bij het raam. Over de hele lengte van het wegrestaurant grote ramen; het is er ruim en licht. Servetten in waaiers op alle tafels. Het is leeg in het restaurant, behalve een ouder echtpaar aan een tafeltje in de buurt van de wc's. Buiten razen de auto's op de A4 in een flets middagzonnetje voorbij.
Picture
PRPL Films
​Tegenover Jan zit BRIAN (27, slungelig en bleek, maar goedlachs). Beiden dragen hetzelfde donkere pak, met op de borstzak een logo gestikt. Dat van Brian is dieper van kleur; nieuwer. Zorgvuldig ontvouwt Jan het bordeaux-rode servet en klemt het, lippen getuit, om de boord van zijn overhemd. De kleur is bijna dezelfde als die van de bies aan zijn mouwen.
​
Terwijl hij het servet gladstrijkt en vervolgens één voor één zijn lepel en vork oppakt, luistert hij naar Brian, die tussen de happen hamburger, het wegvegen van de saus om zijn mond en de slokken cola door, wijdsgebarend verslag doet. Zijn Rotterdamse tongval rolt over tafel:
​BRIAN
Roy. Toch? Nee, zegt ze, ze wil niks Engels
- en ze is zo hormonaal als de pest,
dus ik indimmen. Ik zeg scheetje,
wat vind je dan van bijvoorbeeld Jeemie?
​Hé, want als je dat met een 'ee' schrijft
dan is dat ​gewoon Nederlands natuurlijk.
 Lees het hele fragment>>

Read More

heet

8/1/2017

 
1.         INT                  SLAAPKAMER                      DAG

Een pubermeisje, MARIEKE (14), staat vreemd passief in het midden van wat eruit ziet als een onpersoonlijke hotelkamer in een warm land, een Mini-Mouse-bikini over haar veel te grote borsten. Bleke huid, teleurstellend figuur. Babyvet op de wangen. Ze blijkt zichzelf in de spiegel te staan bekijken.
Picture
Dan neemt ze een pose aan, een seksuele videoclip-pose en ze doet het onverwacht goed. Dan schakelt ze terug naar neutraal. Buiten, door het open raam, het geluid van brekende golven.

2.         INT                  HUIS               DAG                GELUID GOLVEN

Marieke komt de trap af gelopen, in een open, maar nogal schaduwachtig huis, met weinig meubels en een hoop planten en natuursteen. Ze draagt nu een belachelijk groot T-shirt en een korte broek, ruim, zoals van een bokser. Snerpende koptelefoonmuziek penetreert het geluid van de golven. Lees het hele fragment>>

Read More

lang weekend

6/1/2017

 
54.     VERANDA     EXT     NACHT

LOU-ANN (40) en GABRIËLLE (38)  zitten in een vreemde stilte naast elkaar op de veranda, met nog verhitte koppen en schaars gekleed. Ze eten druiven, spugen de pitten op de bosgrond, een pak melk gaat van hand tot hand. Lou-Ann peurt wat in het hout van de veranda met de schroevendraaier die daar nog lag.
Picture
Circe films
Nacht in het bos.

Het pak melk gaat op. Gabriëlle drukt het zorgvuldig plat. Haar spitse vingers vouwen. Haar nagels maken scherpe randen. Haar vlakke handen wrijven over het karton.

GABRIELLE
Hebben jullie hier oud-papier?

LOU-ANN
Nee. Alles in de zak.

Dan ziet Gabriëlle vanuit haar ooghoek  ineens MARTIN (43) naakt door de kamer strompelen, met zijn linkerhand tegen zijn slaap en met zijn rechter steun zoekend aan de meubelen. Lees het hele fragment>>

Read More

This Crazy Life

7/1/2016

 
INT. LOFT BAS - DAY

​​Jannah komt binnen, knalt de deur achter zich dicht, gooit haar tas op de bank. Maar nog voor ze haar schoenen uit kan doen, verstijft ze. Er is iets niet pluis.
​
Ze staat, luistert...

Dan komt Bas heel nonchalant de slaapkamer uitgelopen, in badjas.
Picture
Incredible Film
BAS
Hé poesiekatje, zal ik eens een lekker bad voor je aanzetten?

JANNAH
Hoezo?

BAS
Nou lekker toch?
Jannah​ kijkt richting slaapkamer.
​JANNAH
Kom eruit of ik kom je halen!
Lees het hele fragment>>

Read More

pitstop

12/11/2015

 
​​INT – RINSKE'S AUTO – DAG
 
Op de achterbank zit WOUTER (20), groot, haren in een kuif, T-shirt met een Cadillac erop, kisten aan zijn voeten. Hij maakt zijn nagels schoon met een kaartje van de tolweg. Beide voordeuren van de auto staan open en een man en een vrouw kruisen elkaar aan de voorkant van de auto.
Picture
PRPL Film
​TJEERD (35), Wouters broer – zelfde neus – stapt in aan de bijrijderskant. Ook hij is groot, maar magerder, en met zijn soepele groene shirt en kaki broek doet hij wat jungle-achtig aan. Om zijn pols kleurige, geknoopte bandjes.
 
Zijn vriendin RINSKE (36) stapt in aan de bestuurderskant. Ze is klein van stuk, een beetje vierkant. Ze heeft dreads en stompe vingers. Ze schuift de stoel naar voren en past de spiegels aan. Haalt dan een plastic tasje van het tankstation tevoorschijn en kijkt erin. Lees het hele fragment>>

Read More

pitstop - spreeuw & Spreeuw assurantien

4/8/2015

 
INT – LEO'S AUTO – DAG
​
LEO (54) haalt twee boterhammen uit een lunchtrommel op zijn schoot. Hij geeft er één aan zijn broer EBERHART (57). Samen zitten ze in Leo’s stilstaande Subaru op een parkeerplaats van een Spaans tankstation. Leo en Eberhart zijn beiden groot en flink; ze zitten een beetje in de auto gepropt, zweten.
Picture
​Het is een oude auto, met blazers, zonder airco. Op het dashboard een verkleurde sticker: 'Spreeuw & Spreeuw Assurantiën'. Eberhart bekijkt nauwgezet zijn boterham.
​EXT – PARKEERPLAATS TANKSTATION LANGS EEN SPAANSE SNELWEG - DAG

Hitte kringelt van de betonplaten van de parkeerplaats bij het tankstation. Leo's auto staat in een hoek van de parkeerplaats. Verderop, midden op de grote, lege parkeerplaats, staat een donkerrode Mercedes geparkeerd en voor het tankstation een hard rode four wheel. Een vierde auto, een groene Mazda, staat bij de bosjes.

INT – LEO'S AUTO - DAG

Eberhart huilt: met zijn handen voor zijn gezicht beweegt hij jammerend van voor naar achter. Zijn boterham ligt op het dashboard. Leo zit met het broodtrommeltje op schoot en probeert Eberhart te troosten. Hij mompelt wat van ‘heuj-heuj-heuj’, houdt zijn broer goed in de gaten en raakt hem vooral niet aan.

Maar Eberhart raakt steeds meer overstuur. Hij beweegt van voor naar achter, voor, achter. Leo kijkt wanhopig rond. Dan, plotseling:
Lees het hele fragment >>

Read More
<<Previous
    THE CLAWHAMMER
    MR. PROSECUTOR
    HANDSHAKE WITH A MURDERER
    JONGE GOD
    TUSSENMAN
    HEET
    LANG WEEKEND
    ​THIS CRAZY LIFE
    SPREEUW & SPREEUW
    PITSTOP

    AUTOMAAT
    CROSSKAMPIOEN
    IETS MET GARNALEN



    film

    Zo zorgvuldig gecomposeerd,
    dat het bijna
    documentair aandoet.

    Doorsnee mensen
    worden tot de rand
    van de afgrond geduwd
    en stappen dan zelf,
    per ongeluk,
    het ravijn in.

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
Photos used under Creative Commons from Ian's, vauvau